5 redenen waarom jouw bedrijf brand fotografie nodig heeft

Wanneer je aan je marketing plan denkt, wat komt er dan in je op? De perfecte social media feed? Email marketing? Elke week posten, promotie maken, reels maken, bloggen, live gaan? Je kunt van alles verzinnen om je marketing te boosten, maar zonder sterke foto's zal het niet vanzelf gaan. (Met ook niet, maar het zal je wel minder moeite kosten...).


In deze blog deel ik 5 redenen waarom brand fotografie op je to-do lijstje zou moeten staan. En liefst meerdere keren per jaar, zodat je niet nog steeds winterfoto's aan het posten bent als buiten de mussen van het dak vallen. Wanneer je de fotografie rondom je bedrijf een onderdeel maakt van je strategie, neemt de interactie op je socials toe, gaan mensen je sneller als een autoriteit zien en zal je winst uiteindelijk omhoog gaan.



1. Een foto zegt meer...


Dit gezegde is niet voor niets waar. We nemen 60.000 x sneller een beeld in ons op dan een tekst. 60.000 keer! Daarom alleen al is het belangrijk dat je beelden post die je klanten laten stoppen met scrollen. Ze zullen eerst kijken, en dan lezen. Van je website tot je online profielen, blogs, podcasts en e-mails, overal waar jouw branding in terugkomt, wordt herkenbaar voor je klanten. In plaats van urenlang teksten te bedenken en te herschrijven: zorg ervoor dat je klanten sowieso stoppen om het te lezen.



2. Fotografie helpt je het verhaal te vertellen


Voordat ik met mijn klanten afspreek om te fotograferen, hebben we eerst 1 of meer gesprekken over de branding. We maken vaak een moodboard om de stijl te bepalen en ik stel vragen over hun doelen en wensen. Dit zijn voorbeelden van vragen die langskomen wanneer we voor het eerst samenwerken:

  • Waarom en wanneer ben je met je bedrijf begonnen?

  • Wat zijn je branding kleuren?

  • Wat wil je uitstralen naar je (toekomstige) klanten?

  • Wat wil je dat je klanten zien, en ervaren wanneer ze met je werken?

Als je niet eerder hebt nagedacht over deze vragen, dan is de personal branding fotoshoot daar een perfect moment voor. Je antwoorden bepalen onder andere je kleuren, je kleding, accessoires en de locatie. Het gaat niet alleen om het maken van een paar foto's, het gaat om je hele uitstraling die vooral de echte jóu naar buiten laat komen.


Je kunt je foto's inzetten om je hele branding verhaal te ondersteunen: wie ben je, wat doe je, hoe help je mensen of hoe ziet je proces eruit. Wanneer je foto's wilt posten op je website of je social media, kun je kiezen uit een strategisch geplande beeldbank, waarin je kunt kiezen uit foto's met een duidelijk herkenbare en eigen stijl, en hoef je niet meer naar je papier te staren om posts te bedenken...



3. Concurrentie..?


Nog een reden om te kiezen voor een eigen personal brand fotoshoot, is omdat je op die manier echt jezelf kunt laten zien. Mensen kunnen wel hetzelfde doen als jij, maar niemand is wie jij bent. Omdat het jouw brand foto's zijn, in jouw kleuren en jouw stijl, onderscheidt je jezelf van je concurrentie. En omdat we van te voren de fotosessie en de strategie goed doornemen, voorkom je beelden die hetzelfde zijn als die van iedereen. Geen saaie foto's, maar jouw op maat gemaakte beeldbank.



4. Fotografie is emotie: bouw een persoonlijke band op met je klanten


Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Klanten willen eerst weten wie je bent, wat je doet, hoe je eruitziet, of ze misschien een connectie met je voelen: know, like and trust. Daarna gaan ze pas iets van je kopen. Wanneer je klanten je consistent voorbij zien en horen komen, zullen ze op een dieper niveau met je verbinden. Daarom maken we in je beeldbank ook ruimte voor persoonlijke portretten, krachtige foto's die de echte jij laten zien.




5. Personal Brand Fotografie verhoogt de waarde van je product of dienst


Wanneer je wilt dat je bedrijf, dienst of product als volwaardig wordt gezien, dan is het zeker goed om een personal brand fotograaf in te schakelen. Het scheelt je een hoop frustratie, eigen tijd en vallen en opstaan, wanneer je met iemand werkt die er verstand van heeft om jou en je bedrijf zo goed mogelijk in beeld te brengen. Investeren in een goede fotograaf loont. Mijn klanten zeggen bijvoorbeeld:

  • Ik zie er zoveel professioneler uit in deze foto's;

  • Mensen reageren eindelijk op mijn berichten, er is veel meer interactie;

  • Ik ontving zoveel complimenten over mijn nieuwe look;

  • Het is net alsof ik in een nieuwe versie van mezelf stap;

  • Na het zien van de foto's kwam de ene na de andere tekst in me op.

Natuurlijk kan iedereen tegenwoordig makkelijk een foto van je maken met een telefoon. En ik ben ook echt een voorstander van afwisselen met bijvoorbeeld een selfie en video in je stories. Maar als je jouw klanten wilt overtuigen van jouw expert-status en je next level wilt gaan met je branding en je bedrijf, dan is werken met een fotograaf dé shortcut naar de professionelere uitstraling.


Dat waren ze, de 5 redenen om een goede personal brand fotograaf te boeken. Denk je nu, OK... ik heb een fotograaf nodig, maar waar begin ik? Dan help ik je heel graag verder, maar je kunt ook deze post lezen. Ik vind het altijd leuk om van je te horen dus e-mail, DM of bel me vrijblijvend op met je vragen, opmerkingen of suggesties. En als je samen wilt werken, nog leuker! Ik zie je graag!