4 kwaliteiten die je zoekt bij een fotograaf

Bijgewerkt op: 26 jul.


Misschien heb je weer nieuwe branding foto's nodig, of je begint een eigen bedrijf en je hebt de foto's nodig voor je website en social media. Hoe dan ook, je hebt besloten dat het tijd is om je je fotografie, je persoonlijke branding, professioneler aan te pakken. Een extra taak voor je to-do lijst waar je vaak niet op zit te wachten (en waarom we het vaak uitstellen...) je moet een keuze gaan maken het enorme aanbod van fotografen.


Goed nieuws: het is mogelijk om een fotograaf te vinden die bij jou en je bedrijf past, die je begrijpt en je ideeën en wensen omzet in foto's. Om het wat makkelijker voor je te maken, deel ik in deze post de 4 kenmerken van een juiste personal brand fotograaf.



1. Bekijk de portfolio


De eerste stap is het bekijken van portfolio's. Pak er een leeg document bij, of een notitieblok als je liever schrijft, en noteer namen, websites en dingen die je opvallen en tof vindt aan de fotograaf. Wanneer je een fotograaf ziet die je aanspreekt, focus dan op 4 elementen:

  • De stijl: hoe vind je de foto's? De kleuren, de stijl? Zie je deze foto's al op jouw website terug en wat spreekt je precies aan?

  • Techniek: zijn het lichte of donkere foto's? Extreem bewerkt of naturel? Binnen of buiten? In scene gezet of op de lifestyle manier? Is het high end of low key?

  • Niche: fotografeert deze fotograaf meerdere disciplines (bruiloften, dieren, en zakelijk door elkaar) of is hij/zij gespecialiseerd in personal branding? Hoewel een fotograaf geweldige beelden kan maken van verschillende dingen, is het een pre wanneer deze echt verstand heeft van branding, en met je mee kan denken in het proces.

  • Creativiteit: zijn de foto's standaard (zoals: elke keer dezelfde hoeken, dezelfde kleurem, locatie, achtergronden en de munt-thee? Of zie je een eigen persoonlijkheid door de foto's heen?


2. Het proces


Wanneer je een (of meerdere) fotografen gevonden hebt die aan je wensen voldoen, dan is het tijd om wat dieper in te gaan op hun proces: wat is er bij de branding shoot inbegrepen? Elke fotograaf gaat anders te werk. Dingen waar je op kunt letten:

  • Betaal je voor de shoot inclusief of exclusief een X aantal foto's?

  • Hoeveel foto's ontvang je achteraf en kun je ook bij bestellen? Wat zijn de kosten van losse foto's?

  • Mag je zelf de selectie maken of doet de fotograaf dat voor je? (Hier heb ik een mening over, die ik graag met je deel als je me een e-mail stuurt).

  • Zijn er gesprekken vooraf? Over je branding, je kleuren, je locatie, je stijl, en kun je al je vragen stellen en krijg je een duidelijk antwoord daarop?

  • Ontvang je een moodboad vooraf zodat je poses, styling en kleuren duidelijk zijn?

  • Is het duidelijk welke shots je absoluut wilt hebben en gaat krijgen?

  • Wordt je haar en make-up gedaan? Is dit bij de shoot inbegrepen of los verkrijgbaar?

  • Hoe snel worden je foto's geleverd?

Grote kans dat veel van de antwoorden al op de site van de fotograaf te vinden zijn, zodat je meteen al een scherpere selectie kunt maken. Staat je vraag er niet tussen? Stuur gerust een e-mail of bel even op en stel je vraag persoonlijk. Als fotograaf is het altijd goed om te weten welke vragen er leven bij de klant.



3. Aandacht voor detail


Het komt de shoot altijd ten goede als je vooraf goed geïnformeerd bent. Daarom is het belangrijk dat je fotograaf al je vragen (op tijd) beantwoord, je uitlegt wat de bedoeling is (ik doe dat soms wel 3x als dat mijn klant gerust stelt) en je vooraf informatie toestuurt als je dat wilt. Wil je een shotlist ontvangen? Of details over de accessoires die je kunt gebruiken? Vraag er gerust naar. Een goede fotograaf zal interesse hebben in jou en je bedrijf, zodat het beste resultaat tijdens de shoot naar buiten komt en je de branding foto's krijgt die jou en je bedrijf weerspiegelen.


4. De persoonlijkheid van de fotograaf


Op dit moment heb je wel helder voor jezelf welke stijl je aanspreekt, hoeveel foto's je nodig hebt en waar je de shoot wilt laten fotograferen. Minstens zo belangrijk als de foto's waarop je de fotograaf uit hebt gekozen, is de bekende 'klik' met de fotograaf. Misschien is dit wel het meest belangrijke onderdeel. Je kunt alleen ontspannen voor de lens verschijnen als je je op je gemak voelt bij de fotograaf. Ik ben geen eindeloze spreker tijdens mijn shoots (veel gehoorde uitspraak: 'als ik niks zeg, is het supermooi en wil ik de vibe niet vestoren') maar ik stel mijn klanten wel steeds op hun gemak. Wil je eerst even kletsen met een koffie erbij? Doen we... meteen aan de bak? Ook goed. We doen wat jij nodig hebt om het beste resultaat te halen uit jouw shoot.


Nu weet je precies waar je op kunt letten voordat je de fotograaf definitief boekt. Wil je meer weten over hoe een personal brand fotoshoot tot stand komt of hoe het in zijn werk gaat? Bel of mail me gerust, ik beantwoord graag je vragen.



24 weergaven0 opmerkingen